Zu den Liederabenden am 28.8., 31.8. und 3.9.1974 in Edinburgh


      The Scotsman, Edinburgh, 4. September 1974     

Glum finish to Fischer-Dieskau visit

Dietrich Fischer-Dieskau: Leith Town Hall

   

The last of Dietrich Fischer-Dieskau’s three appearances at the Edinburgh Festival this year was a glum affair, not helped by taking place at Leith Town Hall on a cold, wet and (for 15 minutes after the close of the recital) bus-less morning. On paper it had looked an impressive, if sombre, programme, containing the British premiere of four early Webern songs and six recent Krenek ones, along with a generous helping of Schoenberg. There was also, as an extra feature, the presence of Krenek himself, just turned 74, as accompanist in the performance of his "Spätlese."

But though it was interesting to see the composer of "Jonny Spielt Auf" (which all operagoers must have heard of, even if they have never seen it staged), and though it is always interesting to hear Fischer-Dieskau in music he has not sung here before, the recital was not a wholly compelling experience. Part of the trouble was that its emotional range seemed too narrow, and that most of what it had to express was expressed in the Schoenberg songs at the start of the programme. These were presented with great feeling and artistry, their moods strongly and succinctly caught by singer and accompanist (Aribert Reimann in this part of the recital).

But by the time the Webern songs were reached - four neglected, uncatalogued settings of poems by Stefan George - the musical intensity previously generated had already begun to wane. How much better if Fischer-Dieskau had brought his insight to some of Webern’s mature songs, which still stand in need of singers of his quality, instead of attempting to resurrect music as frankly undistinguished as this.

Krenek’s "Spätlese" was stronger stuff, though it would have been heard to better advantage in a less oppressive context. A valedictory and in many ways autobiographical song cycle, it was based on richly-worded poems by the composer himself, drawing comparisons between wine harvests, old age, and the life and death of a creative artist. The general tone was harsh. The climax was reached in the fifth song, full of bitter outbursts and disillusion, fiercely voiced by the singer. The last song brought hints of Mahlerish regret. The composer provided a meaty accompaniment to each, drawing sound from the interior and lid of the piano as well as the keyboard.

Conrad Wilson

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      Frankfurter Allgemeine Zeitung, 27. September 1974     

Die Götter des Styx am Firth of Forth

Eindrücke von den 28. Edinburgher Festspielen

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Interessant, mit welcher Delikatesse Barenboim den neuerdings seinerseits gelegentlich dirigierenden Sänger Dietrich Fischer-Dieskau in Mahlers "Liedern eines fahrenden Gesellen" mit dem Orchester begleitete. Da fiel alle Show von ihm ab. Zwei außerordentliche musikalische Begabungen und Intelligenzen begegneten und inspirierten einander, so wie sie es ein paar Tage später bei Schuberts "Winterreise", beide im "angestammten" Fach, taten.

Noch ein drittes Mal war Fischer-Dieskau innerhalb einer Woche in Edinburgh zu hören. Diesmal mit einer ausschließlich deutschsprachigen Matinee, die einige Ansprüche an nichtprofessionelle britische Hörer stellte. Es gab zwei britische Erstaufführungen: die von vier Liedern aus dem Nachlaß von Anton Webern nach Gedichten von Stefan George sowie Ernst Kreneks sechs Gesänge "Spätlese", die Fischer-Dieskau, wie hier mit dem Komponisten am Flügel, erst in diesem Sommer in München uraufgeführt hat. Bei den Webern-Gesängen, wie zu Beginn bei der Gruppe von Schönberg-Liedern (aus Op. 2, 3, 6, 12 und op. 48) war Aribert Reimann der nuanciert-präzise Begleiter des überlegen gestaltenden Sängers. (Ursprünglich waren für das Programm statt der Schönberg-Gesänge solche von Berg, Apostel und Eisler vorgesehen.) Kreneks sarkastisch-doppelbödige Selbstironie in Wort und Ton erhielt durch Fischer-Dieskau eine Wärme, die auch solcher Sprachspiele unkundige Hörer empfinden konnten.

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Hildegard Weber

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     Darmstädter Echo, 6. September 1974     

Frischer Wind in Edinburgh

Moderne Musik füllt die Konzertsäle

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Dietrich Fischer-Dieskau, der schon fünfzehn Mal in Edinburgh aufgetreten ist, fand begeisterte Aufnahme für seine Interpretation der Schubertschen "Winterreise". Aber Verdienste erwarb sich der Sänger diesmal zweifellos mit seinem Entschluß, fast unbekannte Werke von Arnold Schönberg und Anton von Webern bekannt zu machen, und mit der britischen Erstaufführung eines Spätwerks von Ernst Krenek. Die "Spätlese" des Komponisten, ein Zyklus zu seinen eigenen melancholischen, doch zuletzt hoffnungserfüllten Versen, ist in diesem Sommer schon in München und Luzern gesungen worden. In Edinburgh fand der Zyklus, in dem Krenek selbst Dietrich Fischer-Dieskau begleitete, wohlwollende Zustimmung. Ein neuer Wind wehte in Edinburgh.

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Peter Munk (dpa)

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